- Máš jakýkoliv problém?
- Potřebuješ se poradit nebo hledáš pomoc?
- Chceš jen získat informace?
OBRAŤ SE S DŮVĚROU NA TYTO KONTAKTNÍ OSOBY NA NAŠÍ ŠKOLE
Výchovní poradci – pracoviště Junior, Přívoz:
- Ing. Marie Rumíšková
- Mgr. Josef Gazdík
Konzultační hodiny pro žáky, pedagogické pracovníky a rodiče:
Ing. Rumíšková Marie, e-mail: rumiskova.m@sosbzenec.cz, tel.: 518 670 671
- Sudý týden:
- Úterý: 13:45 – 14:30 h pracoviště Junior, kabinet 1. poschodí, dveře číslo 32
- Lichý týden:
- Úterý: 13:45 – 14:30 h pracoviště Junior, kabinet 1. poschodí, dveře číslo 32
Jiný termín možný po domluvě.
Mgr. Josef Gazdík, e-mail: gazdik.j@sosbzenec.cz; tel.: 518 309 431
- Sudý týden:
- Čtvrtek: 12:55 – 13:40 h pracoviště Bzenec Přívoz, kabinet 1. poschodí, dveře číslo 167
- Lichý týden:
- Úterý: 12:55 – 13:40 h pracoviště Bzenec Přívoz, kabinet 1. poschodí, dveře číslo 167
Jiný termín možný po domluvě.
Standardní činnost výchovného poradce
Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Novelizace vyhláška č.197/2016 Sb.
Výchovný poradce se zabývá problematikou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, včetně možnosti individuálního studijního plánu dle vyhlášky č. 27/2016 Sb.
Mezi standardní činnosti výchovného poradce patří činnosti poradenské, metodické a informační. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
Poradenské činnosti
1. Poradenská pomoc v oblastech:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy.
2. Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků, tj. zejména:
- koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací dráhy žáka
- individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem)
- poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem)
- informace o studijních možnostech, pomoc při vyplnění a včasném odeslání přihlášek ke studiu
- organizace schůzky se zákonnými zástupci vycházejících žáků,
- zajištění dostatečného počtu informačních materiálů o možnostech studia na středních školách, jejich zprostředkování žákům (brožury, nástěnka)
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum a středisko výchovné péče) při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy
- zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích úřadů práce a poskytování informací žákům a rodičům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek
3. Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
- ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sledovat žáky s výukovými problémy
- předkládat učitelům, řediteli školy a rodičům návrhy na další péči o tyto žáky
- vést evidenci integrovaných žáků ve škole a podílet se spolu s ostatními pedagogy na zpracování dokumentace pro integrované žáky
- v součinnosti s ostatními pedagogickými pracovníky iniciovat vyhledávání a šetření žáků, jejichž jednání a chování vyžaduje zvláštní pozornost
- dohlížet na vedení dokumentace výchovných problémů u třídních učitelů
- ve spolupráci s třídními učiteli vyhledávat a sledovat talentované a nadané žáky
4. Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- zajišťovat případná vyšetření v PPP, SPC
- pomáhat učitelům zprostředkovat podklady pro psychologická a speciálně-pedagogická vyšetření
5. Příprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
Metodické a informační činnosti
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
- metodicky pomáhat učitelům poskytujícím nápravnou péči,
- poskytovat poradenskou činnost pro rodiče,
- poskytovat poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích,
- navrhovat řešení konfliktních situací (rodič-učitel, žák-učitel, žák-žák),
- spolu s třídními učiteli sledovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení a jejich zajišťování v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Spolupráce s dalšími organizacemi
- Účastní se akcí organizovaných pedagogicko-psychologickou poradnou a úřadem práce pro výchovné poradce.
- Účastní se vzdělávacích akcí pro výchovné poradce.
- Dle potřeby spolupracuje s dalšími orgány – pedagogicko-psychologickou poradnou, s orgány péče o děti, s policií apod.
Spolupráce v rámci školního poradenského pracoviště (školní psycholog, výchovní poradci, školní speciální pedagog a školní metodici prevence)
- Ve spolupráci s ŠPP organizuje výchovné a preventivní akce pro žáky (besedy, exkurze, přednášky apod.)
- Sleduje žáky potenciálně problematické. V případě vážných problémů nebo na základě doporučení třídního učitele dává řediteli školy návrh na svolání výchovné komise. Z jejího jednání pořizuje zápis.
Spolupráce s vedením školy
- Navrhuje řediteli školy návrhy týkající se výchovy, prevence a nápravy vzniklých problémů.